Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum
Skrevet av: Dasa Stankova - Artikler
14. desember 2021
Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum

Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum ble stiftet i 1893. I 1877 ble dampbåten «Duen» satt i fart mellom Oslo og Drøbak, med anløp flere steder langs vestsiden av Oslofjorden. Drøbak ble sløyfet etter noen år, men «Duen» regnes som forløperen til Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum (ARH), som etter hvert overtok flere småselskap som trafikkerte ulike deler av dette distriktet. Av selskapets mange båter ble bare tre bygd med spesielt henblikk på denne trafikken: «Duen» (1877), «Asker» (1893) og «Sport» (1898). Den siste skilte seg ut både ved sitt utseende og sin fart, noe som ga den en nesten legendarisk status blant fastboende og ferierende. Med en marsjfart på 13 knop hadde den ry som Oslofjordens raskeste pappabåt. «Sætre», innkjøpt fra Tyskland i 1925, var den mest imponerende blant ARH-båtene, både fordi den var hvitmalt og fordi den hadde to skorsteiner. Pga. høye driftsutgifter ble «Sætre» solgt i 1945 – et begynnende tegn på at trafikken til vestsiden av Oslofjorden forlot sjøveien til fordel for landeveiens transportmidler. I 1952 innstilte Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum sine betalinger, og de gjenværende båtene ble solgt.

Dampskibsselskabet Asker, Røken & Hurum benyttet i en periode polletter på båtene sine, som et kontrollmerke for konduktøren. Det kjennes i alt 4 ulike typer av disse kontrollmerkene, og alle er i dag sjeldne. En type ble produsert av New-York Stempelfabrik & Graveringsforretning Christiania, som holdt til i Kirkegaten 9, mens de tre andre typene ble produsert av David Andersen.

Vi har vært så heldig å få tak i et kontrollmerke av den førstnevnte typen, du finner den i vår rikholdige nettbutikk.