Antikkens mest berømte mynt preget til minne om mordet på Julius Caesar 15. mars 44 f.Kr. solgt av Oslo Myntgalleri for 3,2 millioner

Ikonet
av Kjetil Kvist

Verdenshistoriens mest berømte attentat førte til utgivelsen av numismatikkens mest berømte mynt. Da Marcus Junius Brutus (85-42 f.Kr.) sto opp om morgenen 15. mars i 44 f.Kr. var han fast bestemt på å ta livet av Julius Caesar (100-44 f.Kr) Han var ikke alene. Det var flere som sluttet seg til konspirasjonen mot mannen som var utnevnt til diktator på livstid, og som var farlig nær å bli utropt til konge. Brutus og Gaius Cassius Longinus (86-42 f.Kr.) var de to fremste i sammensvergelsen. Da det blodige attentatet var gjennomført, gikk drapsmennene i samlet flokk til Forum for å spre budskapet om at de hadde reddet Roma fra en tyrann. Folket så annerledes på det, og borgerkrigen fulgte straks etter.

Brutus hadde neppe tenkt seg at han et par år etter skulle ende opp på en slagmark i det nordlige Hellas. Da hadde Cassius og han tatt kontroll over det meste av de østlige provinsene. De skattet og plyndret seg til penger, og reiste en stor hær. Mot dem sto Marcus Antonius (83-30 f.Kr.) og Gaius Octavian 63 f.Kr-14 e.Kr), som Julius Caesar hadde adoptert til sin arving. Den unge Octavian tok navnet Gaius Caesar, og sverget å hevne drapet på sin adoptivfar.

Myntene kom til å spille en viktig rolle for alle parter. På en side kunne ingen etablere og holde en hær uten å ha klingende mynt å betale med, på en annen side var myntene utmerket som metode å minne legionærene på hvorfor de slåss. Brutus hadde en gang vært myntmester i Roma, og visste utmerket godt hvordan han kunne bruke mynter til å fremme et standpunkt. Da han utga en gull- og sølvmynt med portrett av ham selv, og en bakside som hyllet drapet på Julius Caesar traff han blink.

Eid Mar-mynten er et av verdenshistoriens mest kjente mynter. På forsiden bærer den altså portrettet av Brutus, på baksiden viser den to dolker på hver side av en frihetslue og under står innskriften Eid Mar. Eid Mar var datoen 15. mars, dagen for attentatet mot Caesar. Portrettet var en kuriositet allerede den gangen. Ryktene om at Caesar ville utrope seg som konge stammet blant annet nettopp fra at han hadde plassert sitt portrett på en myntene. Det var stikk i strid med romersk skikk, der man ofte plasserte portretter av berømte forfedre på myntene. Det var det Brutus gjorde da han var myntmester ca. 55 f.Kr. Men i 42 f.Kr. hadde alt endret seg; romerne visste at de gikk mot ettmannsstyre, og Brutus meldte seg på som en framtidig leder i Roma.

Dolkene på mynten er også interessante. Det er to ulike romerske pugiones som er avbildet, og dette var våpen alle romerske legionærer var kjent med. Det var mange borgere som bar dem under togaen som selvforsvarsvåpen. Det viktigste budskapet var at dette ikke var snikmordervåpen, og det Brutus ville formidle var at attentatet var utført av frie borgere med deres våpen. Midt i mellom er det plassert en frihetslue, som var vanlig å plassere på hodet til frigitte slaver. Her blir den gitt til de romerske borgerne, og skulle vise at de var frigitt fra tyranniet. Det er en kraftfull og enkel komposisjon, og som har stått seg godt gjennom de drøye 2000 årene siden den først ble preget.

Det er mange som har spekulert i motivene for attentatet mot Caesar. De personlige motivene til hver enkelt i sammensvergelsen kan være vanskelige å få øye på. Brutus blir ofte framstilt som den redelige borgeren, han som ikke vil annet enn å gjenopprette romernes frihet. Denne mynten er kanskje et godt dokument på at det nettopp var slik, og mynten kan vært preget for å minne soldatene om hva de kjempet for og at det var en edel sak å dø for. Og døde gjorde de.

Da de to sidene med Marcus Antonius og Octavian på den ene, og Brutus og Cassius på den andre, møtte hverandre ved Philippi høsten 42 f.Kr, så talte hærene rundt 95 000 mann. Det første slaget var 3. oktober, og det endte med et nederlag for Cassius. Han tok sitt eget liv, og ble gravlagt av Brutus i hemmelighet. Tyve dager etter, den 23. oktober, inntraff det andre slaget. Det ble et nederlag for Brutus; som også tok sitt eget liv. Så tok seierherrene sin hevn over de tapende legionærene, og det ble blodig. Myntene har vi igjen etter dem.

Eid Mar-myntene ble preget i et stort antall av det myntverket som var tilknyttet hæren. Hver legionær var lovet 1500 denarer, og høyere offiserer fra 7500 og 15 000 denarer. Til tross for dette voldsomme behovet for klingende mynt, så er Eid Mar-myntene sjeldne idag. Portretter av Brutus var provoserende for seierherrene, og det kan tenkes at myntene ble smeltet ned raskt etter slaget ved Philippi. Det er kanskje 100 eksemplarer som er kjent idag. I tillegg kommer noen samtidige forfalskninger, som også er ettertraktet. Myntene oppnår alltid høye priser fordi historien rundt gjør dem til numismatiske ikoner, og enhver samler av romersk mynt, særlig om han eller hun er særlig opptatt av denne perioden, ønsker seg selvsagt et eksemplar i samlingen. Det er det ikke alle som har råd til, men det er likevel hyggelig å vite at en slik ikonisk mynt ligger i en norsk samling. Den første på norsk jord.

[#Beginning of Shooting Data Section] Nikon D5100 14.10.2016 10:28:38.60 Time Zone and Date: UTC+1, DST:ON Jpeg Fine (8-bit) Image Size: L (4928 x 3264) Lens: VR 18-55mm f/3.5-5.6G Focal Length: 55mm Exposure Mode: Manual Metering: Spot Shutter Speed: 1/100s Aperture: f/14 Exposure Comp.: 0EV Exposure Tuning: ISO Sensitivity: ISO 400 Optimize Image: White Balance: Direct sunlight, 0, 0 Focus Mode: AF-C AF-Area Mode: Single AF Fine Tune: VR: ON Long Exposure NR: OFF High ISO NR: OFF Color Mode: Color Space: Adobe RGB Tone Comp.: Hue Adjustment: Saturation: Sharpening: Active D-Lighting: High Vignette Control: Auto Distortion Control: OFF Picture Control: [SD] STANDARD Base: [SD] STANDARD Quick Adjust: 0 Sharpening: 3 Contrast: 0 Brightness: 0 Saturation: 0 Hue: 0 Filter Effects: Toning: Map Datum: Dust Removal: 02.08.2016 10:57:03 [#End of Shooting Data Section]

[#Beginning of Shooting Data Section] Nikon D5100 14.10.2016 10:28:38.60 Time Zone and Date: UTC+1, DST:ON Jpeg Fine (8-bit) Image Size: L (4928 x 3264) Lens: VR 18-55mm f/3.5-5.6G Focal Length: 55mm Exposure Mode: Manual Metering: Spot Shutter Speed: 1/100s Aperture: f/14 Exposure Comp.: 0EV Exposure Tuning: ISO Sensitivity: ISO 400 Optimize Image: White Balance: Direct sunlight, 0, 0 Focus Mode: AF-C AF-Area Mode: Single AF Fine Tune: VR: ON Long Exposure NR: OFF High ISO NR: OFF Color Mode: Color Space: Adobe RGB Tone Comp.: Hue Adjustment: Saturation: Sharpening: Active D-Lighting: High Vignette Control: Auto Distortion Control: OFF Picture Control: [SD] STANDARD Base: [SD] STANDARD Quick Adjust: 0 Sharpening: 3 Contrast: 0 Brightness: 0 Saturation: 0 Hue: 0 Filter Effects: Toning: Map Datum: Dust Removal: 02.08.2016 10:57:03 [#End of Shooting Data Section]

20000101_014050

Gunnar Thesen fra Oslo Myntgalleri og Arturo Russo fra Numismatica Ars Classica som sto for salget